کد مطلب:140208 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:184

حرکت سید مظلومان از مدینه منوره به مکه معظمه




سحر بلبلی گفت با باغبان

جفای تو سهل است داد از خزان



چون آهنگ رفتن كند گل ز باغ

ز چشمان من خون رود نی زراع



اثر بین كه در برگ ریزان بود

كه خونابه از برگ ریزان بود



خزان گشت گلبن سفر كرد یار

نه كمتر زبرگی تو اشكی ببار



سفر كرد شاه شهیدان حسین

ز شهر مدینه با فغان و شین



كجا دل بماند كه محمل رود

چو كرد از پیش تا به منزل رود



به روایت مرحوم مفید در ارشاد شب یكشنبه دو روز از ماه رجب باقی مانده در نیم شب سید مظلومان سلام الله علیه از مدینه به آهنگ مكه خارج شدند.

مرحوم شیخ مفید باسناد خود از حضرت امام صادق علیه السلام نقل نموده كه آن جناب فرمودند:

هنگامی كه حضرت ابی عبدالله الحسین سلام الله علیه از مدینه خارج شدند فوج فوج از فرشتگان آن حضرت را ملاقات كرده در حالی كه بر دست آنها حربه ها بود و بر شترانی از شتران بهشتی سوار بودند، بر آن حضرت سلام كرده و عرضه داشتند: ای حجت خدا بر بندگان حق تعالی در چند مورد بواسطه ما جدت و تو را مدد كرده، اكنون نیز در خدمت شما هستیم.

حضرت فرمودند: وعده گاه شما محل قبر من می باشد و آن زمینی است كه در آنجا به شهادت می رسم و آن كربلاء می باشد، وقتی به آنجا وارد شوم نزد من آیید.

عرضه داشتند:ای حجت خدا بفرما تا فرمان برده و اطاعت كنیم و اگر از


دشمن در هراسی اجازه دهید تا با شما باشیم.

حضرت فرمودند: آنها راهی به من ندارند و زیانی به من نرسانند تا وقتی كه به آن زمین برسم.

سپس گروهایی از اجنه مسلمان محضر مباركش آمده و عرض كردند:ای سید ما، ما شیعه و یاران شما هستیم بفرما هر چه خواهی به انجام رسانیم و اگر دشمنی داری دستور فرما تا شر او را از شما بازگردانده و كفایتش نمائیم.

حضرت فرمودند: خدا جزای خیر به شما دهد آیا كتاب خدا كه بر جد من رسول الله نازل شده است را نخوانده اید كه: اینما تكونوا یدرككم الموت و لو كنتم فی بروج مشیدة. [1] .

و نیز ندیده اید كه حق تعالی فرموده: لبرز الذین كتب علیهم القتل الی مضاجعهم [2] .

اگر من در جای خود بمانم این خلق ننگین به چه آزمایش شوند و چه كسی در قبر من در كربلاء ساكن گردد با اینكه خداوند در روز دحوالارض آن را برای من انتخاب كرده و پناه شیعیان قرار داده تا مأمن آنها باشد و لكن روز شنبه كه روز عاشوراء است حاضر شده و در آخر آن روز كشته می شوم و پس از من هیچ یك از اهل و خویشان و برادران و خاندان من كه مطلوب دشمنان باشد باقی نماند و سر من را برای یزید لعنة الله علیه ببرند.

جنیان گفتند:ای حبیب خدا سوگند به ذات اقدس الهی اگر امر تو واجب الاطاعه نبود و مخالفت فرمانت جائز می بود همه دشمنانت را می كشتیم

حضرت فرمودند: به خدا قسم ما از شما بر آنها قادرتر هستیم منتهی ما از توانائی و قدرتی كه داریم استفاده نكرده تا هر كس كه هلاك شود از روی برهان و دلیل بوده و آن كس هم كه زنده می گردد و هدایت می شود از روی دلیل و


برهان باشد.


[1] آيه (78) از سوره نساء.

[2] آيه (154) از سوره آل عمران.